Welcome To My Page

Monday, July 5, 2010

Recep Tayyip Erdogan-Pembela Kuasa Islam


‘Israel memiliki senjata nuklear. Mengapa negara lain tidak memberi amaran kepada Israel untuk tidak menyimpan senjata nuklear mereka tetapi mereka melakukan perkara sama kepada Iran?’

Demikianlah pemimpin islam Turki bersuara lantang menentang tekanan yang diberi ke atas Iran untuk membekukan program nuklearnya. Tidak ramai kalangan pemimpin dunia, lebih-lebih lagi pemimpin Islam yang begitu berani bersuara lantang seperti Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan. Semasa berdepan dengan BBC Erdogan juga tidak teragak-agak mempersoalkan tentang betapa Israel tidak berdepan dengan sebarang gesaan daripada masyarakat antarabangsa sebagaimana yang dialami oleh Iran.

Selain itu, Erdogan juga bersikap tegas dan berani mempertahankan prinsip beliau. Ini dapat dilihat semasa Forum Ekonomi Dunia (WEF) di Davos dimana beliau meninggalkan forum tersebut lebih awal setelah bertikam lidah dengan Presiden Israel, Shimon Peres. Ucapan Peres yang mempertahankan tindakan Israel menyerang Gaza mendapat tepukan gemuruh. Erdogan menempelak Peres,’Kamu bunuh mereka. Kamu bunuh penduduk Gaza. Saya rasa itu adalah salah. Peres, kamu lebih tua dari saya. Suara kamu terlalu tinggi. Kamu bunuh mereka. Saya masih ingat kanak-kanak yang mati di tepi pantai. Saya masih ingat dua bekas perdana menteri Israel yang berkata mereka gembira masuk Palestin dengan kereta kebal. Dalam soal membunuh kamu terlalu bagus.’

                            
Dalam kerjaya politiknya, Erdogan dilihat sebagai pro-Islam. Kemunculannya sebagai pemimpin dalam gerakan Islam dilihat mencabar bangsa elit sekular. Justeru, kebangkitan Turki dibawah pimpinan Erdogan turut menarik minat pelbagai pihak. Ketika berucap dalam satu forum Bahasa Turki-Arab di Istanbul yang dihadiri oleh menteri-menteri luar 17 negara, Erdogan memberitahu orang Turki tidak dapat berbuat apa-apa tanpa orang Arab. ‘’ kami kongsi sejarah, budaya dan tamadun’’. Tambahnya mereka yang mendakwa Turki hanyut ke barat hanyalah ingin mencetuskan propaganda. Berikut merupakan biodata pemimpin yang cukup disegani ini:
Nama           : Recep Tayyip Erdogan

Tarikh lahir   : 26 Februari 1954

Tempat lahir : Kasimpasa, Istanbul

Isteri            : Emine Erdogan

Anak           : Ahmet Burak, Bilal, Esra dan Sumeyye

Jawatan       : Perdana Menteri Israel 2003 – sekarang. Pemimpin Parti Pembangunan dan Keadilan(AK).

Pendidikan   : Sekolah Imam Hatip,Universiti Marmara(Jurusan Ekonomi Dan Sains Pentadbiran) 1981

Pengalaman : Datuk Bandar Istanbul (27 Mac-6 November 1998)

Ketegasannya dan kelantangannya bersuara berjaya membuka mata dunia bahawa negara serta umat slam tidak boleh ditindas dengan sewenangnya. Semoga khilafah Islam akan dapat ditegakkan semula dengan adanya pemimpin Islam seperti Recep Tayyip Erdogan. Malaysia sebagai sebuah negara Islam seharusnya mencontohi pendirian dan kepimpinan Recep Tayyip Erdogan agar Islam terus dijulang didunia.


Artikel ini diadaptasi dari akhbar ILUVISLAM bilangan 17 (25 Jun-1Julai 2010).

2 comments:

  1. awat perdana menteri israel lak...bkn PM Turki kerrr?...

    ReplyDelete
  2. slm, saudari, sy rasa ada typo disitu..berkenaan ttg jawatan..bole betulkn semula=)

    ReplyDelete