Welcome To My Page

Friday, July 9, 2010

DNA; Ciptaan Allah Atau Satu Kebetulan?


DNA merupakan sebuah molekul yang terletak didalam nukleus setiap hidupan. Semua ciri fizikal hidupan telah dikodkan didalam molekul berbentuk heliks ini. Semua maklumat berkaitan badan kita, dari warna mata sehingga bentuk struktur organ dalaman serta bentuk dan fungsi sel telah dikodkan di dalam satu bahagian dikenali sebagai gen DNA. DNA terbentuk darpada turutan empat jenis bes berbeza. Jika bes ini dilihat seperti abjad, DNA boleh diandaikan seperti satu pusat penyimpanan data yang terdiri empat abjad. Semua maklumat tentang benda hidup disimpan di dalam pusat penyimpanan data ini.

Jika kita ingin menulis semua data yang ada di dalam DNA, ini akan melibatkan berjuta-juta mukasurat. Ini boleh disamakan seperti ensiklopedia, dan empat puluh kali ganda lebih besar dari Ensiklopedia Britanika iaitu salah satu lambakan maklumat terbesar dalam sejarah manusia. Maklumat yang sangat menakjubkan ini tersimpan di dalam nukleus sel kita berukuran satu per seribu millimeter. Setelah dikira, rantai DNA yang cukup kecil untuk memenuhkan satu sudu kecil teh, mempunyai kapasiti untuk menyimpan semua maklumat yang terkandung dalam semua buku yang telah ditulis dewasa ini.

Semestinya, struktur yang menakjubkan ini tidak pernah dihasilkan dengan kebetulan dan ini membuktikan bahawa hidupan dicipta oleh Allah. Tidak mengejutkan, para pendukung teori evolusi tidak dapat menjelaskan asal-usul berkaitan DNA. Struktur DNA telah ditemui oleh dua orang saintis iaitu Francis Crick dan James Watson. Walaupun merupakan pendukung teori evolusi, Crick menyatakan bahawa DNA tidak mungkin akan muncul secara kebetulan. Selain itu, salah seorang pakar Biologi molekul dari Australia, Michael Denton menjelaskan dalam buku beliau, Evolution: A Theory in Crisis, bahawa idea DNA wujud secara kebetulan adalah tidak munasabah tetapi idea tersebut diterima oleh Darwinis (penyokong teori Darwin) tanpa ragu. Ini memperlihatkan bahawa evolusionis tetap mendukung idea Darwin walaupun sudah terang lagi bersuluh ianya tidak benar dan penuh penipuan. Jelas sekali, DNA merupakan ciptaan ALLAH dan bukannya terjadi secara kebetulan. SUBAHANALLAH,  betapa indahnya ciptaan ALLAH.

 
Artikel ini dipetik, dialihbahasa dan diubahsuai dari buku Tell Me About The Creation karya Harun Yahya, terbitan Goodword Books tahun 2001.

No comments:

Post a Comment