Welcome To My Page

Friday, July 9, 2010

Lima Musuh Orang Mukmin

Ana ingin kongsikan sebuah artikel dari Muhammad Hilal Asyraf Bin Abd Razak ataupun nama pena beliau Hilal Asyraf dalam buku beliau,  Langit Illahi 2-Kembara Hamba Mencari Cahaya



Saya pernah membaca sebuah buku. Buku itu menyebut mengenai cabaran-cabaran sepanjang kehidupan seorang mukmin. Dalam buku itu terdapat sebuah hadis yang telah ditakhrijkan oleh Abu Bakar Ibu Lal daripada hadis Anas dalam tajuk ,’’Akhlak Yang Luhur’’.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

‘’Orang mukmin itu sentiasa berada di ambang lima dugaan yang sukar;

1. Mukmin yang dengki kepadanya

2. Munafik yang benci kepadanya

3.Kafir yang memeranginya

4. Syaitan yang menyesatkannya

5. Nafsu yang sering bertarung untuk menewaskannya’’
Kalau kita melihat dan meneliti dengan baik, kelima-lima perkara yang telah disebutkan oleh Rasulullah SAW ini telah merangkumi semua masalah dan cabaran yang perlu kita hadapi sepanjang hayat kita didunia ini. Rasulullah SAW diturunkan sebagai rahmat kepada seluruh alam. Justeru, secara umum dalam hadis ini, baginda terlebih dahulu memberikan pesanannya kepada kita mengenai dugaan yang akan kita hadapi supaya kita boleh bersedia dan berjaga-jaga. Kita perlu mengkaji sebenarnya, apakah bekalan dan persiapan yang perlu kita lakukan untuk menghadapi kelima-lima dugaan ini. Kiranya yang demikian, barulah kita dapat mengatasi segala halangan dan rintangan dengan selamat.
Melihat kelima-lima cabaran yang disebutkan oleh Rasulullah SAW itu, kita akan sedar bahawa kehidupan kita sentiasa berada di ambang masalah, dugaan dan cabaran. Kita akan diserang dari pelbagai sudut dan jihat. Jika kita bersedia, maka kita akan keletihan dan penat, seterusnya terluka dan cedera akhirnya tersungkur, gugur dan tewas.


Seperti yang saya katakana, Rasulullah SAW memberitahu kita perkara ini untuk kita bersedia.Justeru menjadi tanggungjawab kita untuk mengambil hadis ini sebagai peringatan dan membuat persediaan yang sebaik mungkin serapi yang boleh bagi menghadapi kehidupan yang lebih baik.

Semoga dengan cabaran-cabaran yang Rasulullah SAW sebutkan itu, tidak melemahkan kekuatan kita dalam mencapai tujuan kehidupan kita, iaitu beribadah kepada allah dan pulang kepada-NYA dengan selamat.

Persoalannya, apakah persiapan yang perlu kita buat dan perlu kita ambil? Bagaimanakah cara yang tepat dan betul untuk menghadapi kelima-lima masalah ini?

Anda dapat caranya?

Hendak berkongsi dengan saya?

Saya bersedia dengan tangan yang terbuka.









No comments:

Post a Comment